پارک ملی گلستان

يکشنبه 25 اسفند 1398
18:07
سحر
پارک ملی گلستان

بوستان ملی گلستان
پارک ملی گلستان یا این که بیشه گلستان منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است . این حیطه قدیمی‌ترین بوستان ملی ثبت شده در کشور‌ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری , از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران کشور‌ایران را نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خویش جای داده‌است و به همین علت از طرف یونسکو تحت عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در ارثیه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . یک‌هشتم گونه‌های گیاهی , یک‌سوم گونه‌های طیوران و بیش تر از ۵۰ درصد از گونه‌های پستانداران مرزو بوم در‌این بوستان معاش می نمایند .
جاده گلستان

اصلی‌ترین مسیر ارتباطی استانهای شمالی و استان خراسان ( و یکی محورهای ارتباطی تهران - شهر مشهد ) از این بیشه می‌گذرد . این جاده دقیقاً در طولانی‌ترین و گودترین دره این حیطه کوهستانی احداث شده است که از روستای تنگراه در غرب بوستان ملی آغاز شده و تا روستای دشت مماس با حد جنوبی بوستان در راستای بجنورد امتداد می یابد . رودخانه مادرسو ( دوغ ) در‌این دره جریان داراست که نهایتاً به گرگان‌رود می‌ریزد . کمتر از یک‌چهارم بوستان در جنوب جاده قرار میگیرد که از تنگه تا روستا دشت حدود ۲۰ هزار هکتار را مشتمل بر میگردد و سایر در نصیب شمالی است .



یکی‌از مهم‌ترین خطرها زیست‌محیطی بیشه گلستان وجود این جاده و حجم بالای رفت و آمد در آن است . آمار کشته شدن پستانداران بوستان ملی گلستان در‌این جاده فراوان بالا است . صرفا در سال ۱۳۸۴ بیش تر از ۱۳۰ جور حیوان و حدود ۶۰ جغد در برخورد با ماشین‌ها قربانی شدند . در سیل مهیب مرداد ۱۳۸۰ در ناحیه بخش اعظمی از کشته‌شدگان ( ۲۴۷ جسد بشر کشف شد ) از مسافران این جاده بودند . در سال‌های ۸۱ , ۸۲ و ۸۳ هم سیل‌های دیگری تلفات و خسارات‌های متعددی را بر این جاده وارد کرد . سیل‌های پشت سر هم علاوه بر تلفات انسانی و حیوانی و خسارات مالی به نابودی بخش‌هایی از بیشه هم سبب ساز شد .
از سال ۱۳۵۰ تا به امروز گاهی اعلام شده و چه بسا به وسیله دولت هم به ثبت رسیده که‌این جاده به یک مسیر توریستی تبدیل شود و جادهٔ مهم تهران - شمال - مشهد مقدس به مسیر کلاله - چهار داغ – گلی‌داغ - اسلام‌آباد - آشخانه منتقل شود .
در باطن بوستان ۱۲ پاسگاه محیط بانی موجود است که ۴ پاسگاه به دلیل فقدان نیرو غیر فعال اند . کل فریم بوستان ۵۳ نفر است که از این تعداد ۳۲ نفر صرفا مأمور اجرایی می باشند و در هر کشیک حداکثر ۲۰ نیرو از بوستان حفاظت میکند .

جغرافیا و وضعیت اقلیمی

گلستان , اصلی ترین بوستان ارگانیک کشور ایران است . مساحت آن در بعضا منابع بیشتراز ۹۱ هزار هکتار و در بعضی منابع ۸۷۴۰۲ هکتار ذکر شده است . محیط بوستان حدود ۱۹۸ کیلومتر است . حد غربی بوستان ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان استارت می شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل بنا شده در استان خراسان شمالی پایان مییابد . بیشتر بوستان در استان گلستان , حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی هم در استان سمنان قراردارد .
اختلاف طول در بوستان حدود ۲۰۰۰ متر است ( از ۲۴۱۱ متر تا ۴۰۰ متر از مرحله دریا ) که همین طیف ارتفاعی تنوع زیستگاه‌ها و ریزبوم‌های زیادی را ساخت کرده‌است . میانگین بارندگی در بخشها متعدد این بیشه نیز از حدود ۷۰۰ میلیمتر تا ۱۵۰ میلیمتر در سال متغیر است .
آبشار آق سو و آبشار بیشه گلستان با طول ۷۰ متر و آب‌دهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای دارای شهرت این پارک‌اند .
همینطور درین بوستان رودخانه‌های زیادی جریان داراست و بیشتراز ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده است که مهم ترین آن ها را می‌توان رودخانه مادرسو , زاو , قرتو , چشمه‌های باغ , گلستان , جانو , سردارخانه , دوشان , آق سو , کرکولی اسم پیروزی .
از مهم ترین کوه‌ها و دره‌های این پارک می‌توان به ارتفاعات قره قون , تنگه گل , شاخا , یکه گام , المه , قره قاشلی , قوفی قورچی و دره‌های آلمه , آنسر , قرغون , آق سو , آلی دالی , آدنس , جمشیدآباد , قزقلعه , آلوباغ و کم آب اشاره نمود .
از حیث اقلیمی بوستان ملی گلستان در بخش غربی از آب و هوای نصفه مرطوب و معتدل , در بخش جنوبی آب و هوای سرد و کم آب و در بخش شرقی هم از آب و هوای سرد و نصفه کم آب با اختلاف بارندگی هر ساله دربین 150 تا 1000‬ میلی متر برخوردار‌است .

حیات وحش

یک‌ هشتم گونه‌ های گیاهی , یک‌سوم گونه‌ های پرنده ها و بیشتراز ۵۰ درصد از گونه‌ های پستانداران مرز و بوم درین بوستان معاش می‌ نمایند .
۶۹ دسته پستاندار متعلق به ۶ راسته , ۲۱ خانواده و ۵۰ سرده در بوستان ملی گلستان شناسایی شده است . پلنگ و خرس قهوه‌ ای از گوشت‌خواران بزرگ بوستان ملی می‌باشند . سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که احتمالاً صرفا در بوستان ملی گلستان معاش می نماید و بر بها ژنتیکی بوستان افزوده‌است . دیگر پستانداران کلیدی بومی این بیشه دربرگیرنده مرال , شوکا , گراز , آهوی اهل ایران , گوسفند وحشی ( قوچ و میش ) , بز وحشی ( کل و بز ) , گربه جنگلی , تشی , گرگ , وشق , روباه سرخ و روباه ترکمنی میشود . از راسته خفاش‌ها تا به امروز ۱۸ مدل درین بوستان شناسایی شده است .
این حیطه از شایسته ترین زیست‌گاه‌های گوسفند وحشی اوریال بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین زیرگونهٔ گوسفند وحشی جمهوری اسلامی ایران است و یک کدام از خالص‌ترین جمعیت‌های قوچ و میش اوریال را در خویش جای داده‌است . جمعیت این حیوان در بیشه گلستان در ده سال ۱۳۵۰ حدود ۱۵۰ هزار رأس برآورد شده ‌بود که مساوی در حدود سه‌چهارم کل جمعیت گوسفندان وحشی اوریال عالم میشد . اکنون گرچه جمعیت آن ها بدون شک کاهش متعددی داشته , البته هنوز هم بازدید آن‌ها بخصوص در ارتفاعات جنوبی بوستان سهل و آسان است و به نوعی به علامت بوستان تبدیل شده‌اند .


یک کدام از ویژگی‌ های مخصوص به‌ شخص این بوستان برای گردشگران , حضور پرتعداد گرازها , فارغ از هراس از بشر در کنار جاده‌ ای ‌است که از راءس بوستان میگذرد . نترسیدن حیوان‌ها وحشی از انسان‌ ها در بعضا کشورها امری به طور کامل ارگانیک است ولی در کشور ایران پدیده‌ ای نادر و تعجب آور محسوب می‌ شود . بعضی گرازهای بوستان به قدری با آدم راحت می باشند که چه بسا از دست مسافران خوراک می‌ خورند . ولی این شرایط تنها راجع به گراز موجود است و سایر حیوان ها بوستان نظیر تمام حیوان ها کشور‌ایران بشدت از آدم هراسان و گریزانند .

۱۴۹ جور پرنده وابسته به ۱۵ راسته , ۴۲ تیره و ۸۹ سرده در بوستان ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد پرنده ۴۸ جور در بهار و فصل‌تابستان در حیطه بازدید می‌گردد و ۶۲ دسته مستقر بوستان ملی می‌باشند . مهم ترین این طیوران دربرگیرنده قرقاول , کبک , تیهو , زنگوله‌بال , کوکر سینه‌سیاه , ابیا , بلدرچین معمولی , دارکوب سیاه , بلبل , توکای باغی , اشکال گوناگون سهره‌ها , زردپره‌ها , مگس‌گیرها , زنبورک‌ها و دم‌سرخ‌ها و پرنده ها شکاری همچون قرقی , جغد خال‌دار , دلیج , سارگپه پابلند , سارگپه , عقاب دوبرار , دال سیاه , دال , عقاب دریایی دم‌سفید , بالابان , و هما می شوند .


[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی مناظر دیدنی شمال کشور است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]